Pagina's

Translate

woensdag 8 juni 2011

De choker

De choker oftewel het verhaal van Tante Lena. Tante Lena is al ongeveer 20 jaar geleden overleden maar het is en blijft een markante vrouw in onze belevenissen. Tante Lena is geen echte tante maar een aangewaaide. Na het overlijden van haar man, nu ruim 45 jaar geleden. Kwam zij in contact met mijn ouders en is daarna nooit meer uit onze familie weggegaan, alleen om dood te gaan en dat vond zij niet zo heel erg.

Tante Lena had het financieel heel erg goed, een gewone rotterdamse vrouw die altijd zuinig was, kocht alleen duurzame artikelen en bedwong dan altijd de laagste prijs die ze kon krijgen. Tante Lena ging al vroeg in de jaren vijftig op wintersport, en skiede van de hellingen zonder skipas, dat was niet nodig in die tijd. 

Tante Lena kennen wij als een bijzonder mens, opstandig en rebels. Maar ook met een warm hart voor de mensen die het minder hadden. En wij kennen haar ook als de vrouw die altijd gekleed in haar nertsmantel en nertshoed langs kwam. En zo ging zij vaak op zaterdagmiddag met mij mee naar de markt op het Afrikaanderplein in Rotterdam, s'middags? Ja want dan had je de beste koopjes was haar devies. En zo kon het gebeuren dat een krop sla die toen ongeveer 45 cent kostte, onderdeel werd van een mega afdwing. Want dat kon ze als de beste in die nertsjas en hoed. En ja ik schaamde me een ongeluk, stond daar die opgedirkte vrouw de markt koopman net zolang te woordelijk te belagen dat hij niet anders kon dan die verdraaide krop sla voor een dubbeltje mee te geven. Met een boei stond ik dan achter haar. Dan draaide ze zich om en zei luidkeels en  lachend, kop op lieverd je hebt weer 35 cent verdiend.

Maar Tante Lena had ook nog iets anders, een choker. Een prachtige gouden ketting die plat om haar hals lag en waar ik stiekem verlangde dat als zij er niet meer was ik dan die ketting zou krijgen. Toen Tante Lena haar einde voelde naderen, veranderde ze een beetje van mening. Ach lieverd, je bent nog veel te jong om zo'n ouwe wijvending te dragen, nee hij gaat eerst naar je moeder en als die dan.... Nee mam leeft gelukkig nog en de choker van Tante Lena ligt veilig opgeborgen achter de lakens in de linnenkast.


De Choker heb ik gemaakt naar het thema Juweel van de fibermail groep

 en gaat naar Marja in Bilhoven.




4 opmerkingen:

Anoniem zei

Prachtig Mia! Hij lijkt zo net echt in het doosje op fluweel.
gr. hannie

Tonny zei

Hoi Mia

Wat een prachtige kaart is dat geworden! Ik las je verhaal en dacht in eerste instantie dat je een foto van de choker eronder geplaatst had!
Schitterend.Ook Marja had een prachtige kaart gemaakt. Ik vond deze ruil heel erg goed gelukt.
Jammer dat ik geen tijd heb gehad om er aan mee te doen maar misschien doen we het nog wel eens een keer met de Fibermail.

nadia zei

Wat een heerlijk verhaal over je tante Lena, ik zie ze zo voor me!! Prachtige kaart is het geworden, het ziet eruit alsof je de ketting zo op kunt pakken.

Suus zei

Wat een plaatje Mia, en een prachtig verhaal van je aangewaaide tante Lena.