Pagina's

Translate

zondag 1 maart 2009

Kunst met een Q of een dagje Leeuwarden





Vroeg op pad, eerst Annie ophalen en daarna Desiree en Angelica, gelukkig werkt de tomtom ook in Almere dus de dames zijn redelijk snel gevonden. Na ruim anderhalf uur en een beetje zoeken in Leeuwarden eindelijk aan de koffie, was daar best aan toe. Omdat we redelijk vroeg waren en het museum nog niet open was maar naar een koffietent.


van li naar re Desiree, Angelica, Annie en ik.



Het museum ziet er strak modern uit, binnen is het al enorm druk. Dat komt w.s. ook omdat die dag ook de Quiltmarkt er stond. Gezellig druk dus. Wat doen we eerst naar de markt en dan de TT of...? Natuurlijk eerst de markt, want stel je voor dat je achter het net vist met een leuke aankoop. Desiree en Angelica zijn beginnende quilters dus die kramen waren luilekkerland voor ze. De Aah en de Oos waren dus niet van de lucht. Elke kraam (10) werd dus van boven tot onder bekeken, bevraagd naar het hoe en wat. Ja dat duurde dus even.


Mijn eigen zoektocht leverde een nieuw Japans Quiltboek op over tassen.
En bij de Ganzerik waren hele leuke Japanse stoffen te koop. Ik blij natuurlijk want dit is echt mijn ding.



En dan de Tentoonstelling. Wat is die mooi van opzet, duidelijk te volgen door het programmablad waar tektst en uitleg van de quilts in stonden. De geschiedenis van het quilten en de ontwikkeling daarin van traditioneel en noodzakelijk tot de moderne art. Wat een werk hebben de samenstellers van deze tentoonstelling gehad, wat voor mij opviel waren de oude gebruiks voorwerpen zoals de baby kleding en de vredesrokken.



Ik had al wat gezien van de kragen maar zo in het echt, wauw wat een expressie in stoffen, ontwerpen en materialen.



En dan de tafel van Lucie Huig, ik heb in het verleden op de EQC eens uitleg van haar gekregen hoe zij de 3D maakte, enorm knap want er komt heel wat wiskunde aan te pas. En nu zag ik haar werk weer. Een prachtige sampler met verschillende uitgewerkte 3D blokken, en wat ik ook nog zo inspirerend vond was haar "bouwtekening" de uitwerkingen van haar ontwerpen.
Jalours? ja, ik wou dat ik iets wiskundigs had.



Ook de hoek met de Art quilts was fascinerend, de verschillen in werken en ontwerpen. Ik had nog niet eerder werk van Inge Mardal en Steen Hougs in het echt gezien, de eenvoud van hun quilt maar ook het technische van hun werk is inspirerend. Op de cursus QS leerden we Less is More, dat was dan ook heel duidelijk in hun quilt.


Zo de meisjes weer thuis afgeleverd, het gekwebbel over de quilts en de technieken op de terugrit zit dan nog stevig in mijn oren, en na 10 uur rijden lopen rijden lekker met de voetjes omhoog en een glaasje in mijn hand, nog even nagenieten van een heerlijk dagje Kunst met een Q.

1 opmerking:

Hannie de Beer zei

Wat een afwisseling in de expositie! En dan je leuke aankopen. Lijkt me een mooi bruikbaar boek. Ik had al gehoord,dat het verstandig is om het programma te kopen,omdat de uitleg bij de werkstukken minimaal is. Wij gaan volgende week. En ik ben erg benieuwd, vooral na jou bericht! Het werk van Lucie Huig ken ik (nog)niet. maar na de tentoonstelling zeker wel? Je hebt me wel heel nieuwsgierig gemaakt!