Pagina's

Translate

woensdag 6 februari 2019

Stukje wat ik schreef voor het Quilters Gilde


Art in Beel(dig) Almere

Mia de Vos-Weber


Natuurlijk ben je welkom bij ons in Almere, leuk dat je op een andere wijze met het quilten om wilt gaan. Maar heb jij dat ook dat sinds die leuke dag in oktober dat er van alles door je hoofd schiet en je de dingen om je heen ervaart die je zou kunnen gebruiken? Ik wel. Buiten je lijnen stappen vind ik moeilijk. Maar als je Art-Quilts aanklik op Google word je overspoeld met sites waar genoeg te zien is, maar dan krijg ik het gevoel dat ik een na-aper ben want er is al zoveel bedacht en gemaakt.

Door de talloze boeken krijg je toch snel een indruk hoe je het een en ander zou kunnen ontwerpen, ga je in je eigen Quilt verleden graven of ga je traditionele blokken anders bekijken.


Het boek van Henk Lijding geeft een prachtig beeld over Art-Quilters in Nederland met daarin de motivatie van de makers. Als je kijkt naar bijvoorbeeld het werk van Olga Prins-Lukowski, Elly van Steenbeek of Astrid Streng, zie je in hun werk de verschillen in hun werkwijze en benadering van Art-Quilten.


Ik ben geïnspireerd geraakt voor het werken met lijnen en ontwerpen door de tentoonstelling van Color Improv Isolations2 en door het werk van Lisa Call, en Heide Stoll-Weber (geen familie) en als proef een vierluik gemaakt met stempels en lijnen gemaakt op schilders blokken die ik uit elkaar heb gehaald en op het canvas gestikt met een jeans naald.



Door de groep Tegendraads 1 werd een uitdaging gedaan aan de leden om met 2 kleuren waarvan 1 gewolkt grijs en een andere kleur samen te voegen tot een Art quilt. Mijn 2e kleur was zwart en dit is moeilijker dan ik op het eerste moment dacht. Het ontwerpen gebeurde in de stille nachten, want slapen doe ik slecht. Nachtenlang verzinnen en tekenen en had bedacht dat het wel aardig zou zijn om de voor en achterkant een eigen ontwerp te maken van deze 2 kleuren. De tulp gaat naar de Mini tentoonstelling van het Gilde






Prettig zijn workshops om je te inspireren bijvoorbeeld Tyvek of mixed media maar ook het verven van je stoffen. Na 8 jaar werken om vier keer per jaar volgens een thema. Ben ik nu betrokken bij het maken van een dagboek die ik 1 keer per maand plaats op het blog De-Stoffige-Dagboeken. Op dit blog worden elke maand een dagboek geplaatst door de verschillende leden, die je op een andere denk/werkwijze laten zien en waar ik dan ook weer geïnspireerd raakt.

Veel quilters maken hun eigen visite kaartje, of een ATC of boekenleggers, dus ik ook. Sommige zijn gepuncht met een machine andere zijn van geverfde stof + van alles en nog wat.



Tot slot wat inspiratie;

http://www.colorminds.nl

http://colorimprovisations2.org

https://lisacall.com

https://de-stoffige-dagboeken.blogspot.com

https://miadevos-weber.blogspot.com/


mijn hartelijke groeten,

mia de vos-weber

3 opmerkingen:

Hannie de Beer zei

Wat goed Mia een stukje in het quilttnieuws!
Het is precies zoals je schrijft, heel moeilijk om niet na te apen. Maar je mag natuurlijk wel een leuke techniek op je eigen wijze verwerken!
Succes! Komt dit stukje in de volgende quiltnieuws?

Hannie de Beer zei

Nog even : je werkje voor tegendraads is erg goed en mooi!

miekequilt zei

Ik vind het heel leuk om met deze nieuwe groep mee te doen. Binnenkort zien we elkaar weer