Pagina's

Translate

maandag 24 december 2018

Pointsetta toen en nu

Heel lang geleden, had ik het gedaan. Wat? zal je denken. Nou ik kreeg samen met mijn lief een klein huisje en na een paar jaar twee kindjes. 
Oké denk je nu. Nou ik kocht de Poinsettia al die jaren met de Kerst. Het is en was natuurlijk een  traditie om die bloeiende plant tijdens de feestdagen op je tafel te hebben staan.

Totdat.....

Mij verteld werd dat deze plant giftig is. Hoezo giftig, er worden toch niet tijdens de feestdagen een giftige plant te koop aangeboden? 
Ik ging te rade bij de boer waar ik die plant had gekocht. En hoe dat nu zat met het verhaal dat nu verteld werd tegen mij, de naïeve jonge moeder. 
De beste man die eigenlijk agrariër was en met de feestdagen wat extra wilde verdienen, zei tegen mij Ja wijffie dat is zo, laat een kat er niet aan knabbelen want dan gaat ie dood. Getver had ik al die jaren gif in huis gehad maar de beesten overleefden het gelukkig. Oh ja en als je kleine kinderen hebt.... gooi die plant als de donder weg want ook zij kunnen vergiftigd worden.

En zo ging de plant de vuilnisbak in. En die komt er ook nooit meer in. Tenminste niet als een tafelversiering. Maar ik heb de Kerstster zoals hij ook bekend staat, nu maar eens in stof gemaakt en gaat als december naar de De Stoffige Dagboeken.





2 opmerkingen:

Hannie de Beer zei

Ook ik heb dit nooit geweten, maar had ze nooit in huis . Op deze manier is het prachtig en veilig!

Marjo Stoeckart-van den Bor zei

Had het ook gehoord en vond ze toch al zo n plant die gekweekt werd voor maar een paardagen. Ze zijn niet eens over te houden voor een volgende kerst.
In stof zijn ze mooi en duurzaam. Leuke quilt.