Pagina's

Translate

zondag 18 januari 2009

Little Quilts of Love

Veel kindjes worden er geboren, het afgelopen jaar zelfs een gigantisch aantal, bijna 2200 nieuwe Almeerdertjes of Flevopoldertjes. Heel veel blijdschap natuurlijk, maar ook is er verdriet. Niet altijd komt een kindje gezond ter wereld en overlijd het gedurende de zwangerschap. Little Quilts of Love wordt daarom aangeboden aan de ouders. Vaak is het kindje heel klein, kleertjes zijn daarom vaak niet of bijna niet aanwezig. Het kindje wordt daarom gewikkeld in een quiltje, het quiltje wordt gekozen door die ouders uit de voorraad die het ziekenhuis heeft. Het quiltje wordt daarmee een stukje van het kindje. Soms wordt het kindje er in begraven of gecremeerd maar vaker nog nemen de ouders het quiltje mee als herinnering. Het wordt opgehangen of in een kast bewaard.
Persoonlijk heb ik ondervonden welke werking een little quilt of love heeft, het verdriet bij die ouders was niet minder maar het quiltje hielp bij de rouwverwerking.



Zaterdagavond kreeg ik een telefoontje uit het Flevoziekenhuis, ach Mia heb je nog quiltjes in voorraad? Natuurlijk heb ik die, dus zondagmiddag een bak vol met little quilts of Love naar de afd. verloskunde gebracht.
Het Flevoziekenhuis wordt verbouwd tot een prachtig paleis waar je als patient niet meer in steriele witte kamers komt te liggen maar in een warme omgeving die probeert bij te dragen bij het sneller gezonder worden zodat je weer naar huis kunt.
De afd. Verloskunde ligt nog in de verbouwzone, een groot gedeelte is al klaar en het personeel ziet uit naar april waarin alle verbouwingen afgerond zullen zijn.
De verpleegkundige die voor mij als contacpersoon fungeert heeft me een kleine rondleiding gegeven in de kraamsuite's, gelukkig voor mij was er eentje nog leeg. Wat een rustige omgeving om je kindje ter wereld te brengen. Ook aan de nieuwe pappa's is gedacht. Is het nodig dan is er een bed op de kamer, de kamers zijn geluidsarm dus schreeuwen tijdens de bevalling is geen overlast meer. (eigen ervaring)
Het Flevoziekenhuis wordt een noodzakelijk maar vooral een schitterend aanvulling voor Almere.

Little Quilts of Love, are little quilts that will be given to the parents whose child during precnancy is deceased. It is intented as a quiltje anonyme support for there grief. Many women in the Netherlands donate the quiltjes to various hospitals.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Een schitterend project Mia! In Eindhoven hebben we er ook een. Triest,dat het nog zoveel gebeurd, Maar erg fijn,dat er mensen zijn zoals jij,die proberen de rouwverwerking te verzachten! Ik kan me voorstellen,dat je een geweldige middag hebt gehad!

Anoniem zei

Hallo Mia,

Ik kreeg het koud en warm van dit project. Het is zo liefdevol voor de ouders en het kindje. Gebruik je bepaalde symbolen of gewoon een lief kindrdekentje?

Groetjes Anita