Pagina's

Translate

maandag 15 februari 2010

Natural Dyeing of verven in de keuken

Het hele weekend had ik het weer, te druk met van alles maar met in mijn achterhoofd het idee om weer wat stof te verven. Natuurlijk met de gangbare verven en methoden maar deze keer had ik uien schillen bewaard.

Omdat het al een heeeeeele tijd geleden was (in de 70e jaren) maar weer eens geprobeerd. Ik had een stuk van een satijnen dekbed en een stuk van mijn favoriete Bomull van Ikea maar gebruikt. Dus vanmorgen om negen uur een pan op het vuur met de uienschillen die net onder water stonden aan de kook gebracht, toen op een laag pitje en de lappen een half uurtje laten sudderen. Daarna uitlekken en in de droger.

Het hele poppenhuis geurde naar uien, ach weet je wat ik heb nog van de zwarte chinese thee, die gebruik je om je darmen te stimuleren. Dus waarom niet een paar zakjes in de pan, aan de kook brengen en daar ook twee van die stukken stof er een half uurtje in laten sudderen.

Het resultaat is hartstikke leuk, je bent nauwelijks een uurtje bezig en je hebt er weer twee varianten bij in de stapel geverfde lappen.
links de lappen in uienprut en rechts de zwarte chinese thee.





1 opmerking:

Hannie de Beer zei

Werkt prima met uienschillen Mia! ik heb het ook eens gedaan, met goed resultaa!. ook met de thee is het je prima gelukt! Weer eens iets anders dan met procion?