Pagina's

Translate

zaterdag 28 januari 2023

Art-Almere

 Art in beeld januari ‘23

Een nieuw jaar en dus mochten wij van Art-Almere weer aan de koffie en bijpraten. We hadden afgesproken in het oude jaar dat wij het over Gustav Klimt zouden hebben. Eigenlijk viel het tegen wat wij hebben gevonden. Bij de tentoonstelling in het van Gogh Museum viel het aantal schilderijen wat tegen. Ook hebben we een aantal boeken uit de bibliotheek gehaald waar veel informatie en schilderijen in afgebeeld zijn. Maar de video van het van Gogh museum gaf alleen maar een impressie en die was toch wel wat vaag. De tekeningen van hem die wij zagen in de boeken die over hem zijn gemaakt, zijn wel bijzonder en dat gaf meer inzicht in zijn stijl. Opvallend is het gebruik van goud en op internet is voornamelijk “De Kus” te zien. En hij schilderde, volgens mij, alleen vrouwen, terwijl hij begonnen was als landschapsschilder. Het meest sprekende zijn de patronen die hij maakt in de kleding van zijn vrouwen. Hieronder (rechts) mijn impressie van Klimt.

  mijn uitvoering lijkt niet maar Klimt deed het met de verf en ik met de Janoompje en de inktenspotloden.

Lijnen

Elke maand mag iemand van Art-Almere iets bedenken om te doen, het kan van alles zijn. Van papieren boekjes maken tot jelly verven en zo meer. Eén van onze leden, die gek is op het lijnenspel, wilde dat nog eens met ons gaan doen. Zij heeft de werkwijze van en werkt naar een voorbeeld van Kathleen Loomis. Dus de naaimachine gaat mee, lapjes mee, garen mee en ik ook nog mee. Begin februari gaan we aan de slag.

Foto’s zet ik dan op Facebook op de Art pagina. We hebben dit al eens eerder gedaan, dus helemaal vreemd is het nu ook weer niet. Ik vind dit heel leuk om te doen, welke kleuren je ook gebruikt het lijkt hetzelfde elke keer, maar toch ook weer niet. Zelf gebruik ik die lijnen om mappen te bekleden of voor de omslag van een boekje. Deze zijn op dezelfde manier gemaakt, maar door andere stoffen en gekleurde lijnen zijn ze toch weer anders. En het is duidelijker voor mij wat er in zit. 

Het leuke van het lijnen spel is dat je je eigen patronen kunt maken, rechts boven een eigen ontwerp van een soort tegel.

De Steekproeverij

En dan een uitnodiging van het Quiltersgilde. De steekproeverij van Cherilyn Martin. Na deze uitnodiging werd ik nieuwsgierig, ooit heb ik bij Quilten Speciaal les van haar gehad. Toen had ik daar wat minder gevoel bij, het sprak mij op dat moment niet zo aan. Ik denk dat ik daar nog niet aan toe was er kwamen zoveel nieuw elementen op mij af.

Maar ik krijg dus een tweede kans. Op 16 januari begon het en daar zat ik voor mijn scherm met mijn materialen voor me. Wat een heerlijke momenten, de stem en haar uitleg van het mark making is heel inspirerend. En natuurlijk heb ik alles opgeslagen zodat ik het later nog eens terug kan zien. Ik had eigenlijk niet zoveel tijd, uitgerekend deze week. Maar toch heb ik een poging gedaan. Het gebrek aan al die verschillende draden maakte dat ik het borduurkistje er maar bij gepakt heb.

Voor de leden die niet hebben meegedaan, maar wel op de pagina van Steekproeverij van Facebook kunnen. Daar staan heel veel positieve reacties samen met foto’s van de steekproefjes. Mooi om te zien welke uitwerkingen er zijn. De één maakt een enkele en een ander een aantal proefjes. Het leuke daarvan is dat ik het terug kan kijken. Wie weet wat ik er ooit mee ga doen, ik ben er wel achter dat ik niet zo’n borduurster ben.

 

En toch prikkelt het mij, de afgelopen weken waren erg druk in huize de Vos. Gelukkig heb ik alles opgeslagen en ga toch proberen er wat van te maken. (hoop ik)


Meet en greet 4 maart

Al vroeg heb ik me aangemeld voor deze dag in Nijkerk. Deze wordt gegeven door Marijke Schurink en Eke Krug. Als voorbereiding heb ik 2 berichten met informatie gekregen over wat we voor deze dag nodig hebben. Het duurt nog even. Maar ik kijk er nu al naar uit.

Maar eerst nog de lijnen maken met Art-Almere en dan naar Zwolle, naar de handwerkbeurs. En uitkijken naar andere quilt liefhebbers.

Mia

1 opmerking:

Hannie de Beer zei

Leuk dat je ook meedoet met de steekproeverij ! En leuk je werkje van Klimt . Van het lijnenspel krijg je nooit genoeg! Mooie ontwerpen heb je gemaakt!
Succes bij de workshop in Maart!
Groet Hannie